Kategorier

onsdag 25. desember 2019

PÅ JULEHANDEL MED NYE VINTERSKO


-          Brukte du virkelig to timer i skobutikken? spurte Maria.
Jeg hadde vært i byen for å kjøpe nye vintersko. Og ja, jeg hadde brukt to timer, for jeg hadde nemlig vært på Lerkendal og frosset meg følelsesløs på føttene, og dessuten har jeg noen breie føtter i størrelse 47. Og ikke minst har jeg, ved siden av store gubben hesten, en særdeles lang peke-tå som stadig pådrar seg liktorn. Jeg ga derfor blaffen i å vurdere vintersko som ikke minnet om truger, men sørget for å skaffe meg to varme undersåtter med generøs tumleplass for mine plasskrevende tær. Det tok sin tid. Men til slutt kunne jeg glad og fornøyd si farvel til en tålmodig ekspeditør som ga meg et ekstra par skolisser med på kjøpet før hun satte i gang med oppryddingen.
Forleden skulle skoa innvies på vår årlige adventstur til vinterlige Østersund for å kjøpe juleskinke. Men høyreskoa gnagde mer og mer. Både på stortåa og den lange ved siden av. Humøret sank i takt med timene som gikk. Hadde jeg virkelig gått i baret nok en gang? Tiltakende deprimert, taus og skamfull subbet jeg av gårde, jeg hadde jo brukt flere timer og godt over tusen kroner i skobutikken.
            Jeg sa ikke noe til Maria, hun trodde sikkert jeg var blitt en sånn butikk-lei mannemann. Men det var jeg jo ikke, jeg kan gjerne gå i butikker, jeg. Særlig hvis butikkene har stoler hvor jeg kan sette meg ned. Jeg var slett ikke butikk-lei, jeg var dypt deprimert over mitt mislykkede sko-kjøp, min dårlige vurderingsevne, de godt over tusen kronene jeg hadde kastet ut av vinduet, mine svære føtter og mine vonde tær. Det var ytterst pinlig at jeg nok en gang hadde kjøpt meg for små sko. Det underlige var at venstreskoa passet.
            På veien hjem etter flere timers handletur var smertene så store at jeg måtte innvie Maria i mine lidelser. Naturlig nok tok hun det lett ettersom det ikke var hun som var problemet, og hjalp meg velvillig av med skoa da vi kom opp på rommet. Da ramlet de ekstra skolissene ut, de som den tålmodige ekspeditøren hadde lagt innerst i høyreskoa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar