Kategorier

fredag 3. juli 2020

et jævla bra dikt


et jævla bra dikt, sier hun
bare en skikkelig god forfatter
kan leve seg inn i andre personer
og beskrive dem så troverdig

forfatteren (det er meg)
holder klokelig munn
for om sant skal sies
så er andre mennesker
(henne inklusive)
temmelig uforståelige for meg

jeg vet ikke hvor de kommer fra
hva de har opplevd, hva de tenker
og hvilke slør som henger foran øynene deres

jeg aner jo knapt hvilke slør
som henger foran mine egne øyne
(det er jo slik det er med slør
man tenker ikke på at de henger der)

jeg har forstått at jeg både kan si A og B
og at jeg ikke bør nevne C og D
men resten av alfabetet aner jeg ikke
hvordan hun vil reagere på

hvilket dikt sikter du til, spør jeg
hun kan det utenat:

jeg er et bord med bein i ulike lengder
en lommetyv blant nudister
møt meg der veien deler seg

et jævla bra dikt, sier hun
jeg ler meg i hjel

jeg sier ingenting
men tenker
at da passer det kanskje ikke så godt
i den begravelsen likevel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar