Kategorier

fredag 27. mars 2020

jeg har blitt ganske god til å bruke lang tid på ganske lite


jeg har blitt ganske god til å bruke lang tid på ganske lite
lese bøker og glane ut i tomme lufta for eksempel
tenke på når
eller om
jeg skal ta til med det andre jeg skal gjøre i dag
det første var jo fort gjort unna
(å skrive liste over dagens gjøremål)

jeg tror jeg venter til i morgen
eller i overimorgen
i overimorgen er en god dag å gjøre ting på
jeg har alltid likt i overimorgen
det er ingen sak å glemme det man skal gjøre i overimorgen
kanskje skinner sola eller kanskje ligger det litt snø igjen på bakken

det er stille i sofaen
tankene lurer seg avgårde på egen hånd
åpner glemmekista 
og drar opp noen tause, forståelsesfulle smil som gjorde meg liten
meldinger jeg ikke forsto
gamle bekjentskap, hvor ble de av

men sesselja er der, og doktor rieux og abdel latif
barbarotti spør om vi ikke snart bør ses igjen
ja til og med evert bäckström kommer luskende med salamien

det blir litt mye liksom
jeg tror jeg unner meg en dupp
jeg ble så trøtt med ett

Sesselja: kvinnelig kjærlighetsideal i Bergsveinn Birgissons roman «Reisen til livsvannet» («Lifandilifslækur» 2018)
Bernard Rieux: lege i Albert Camus’ roman «Pesten» («La Peste» 1947)
Abdel Latif: lite ideell far og lik i Khaled Khalifas roman «Døden er et slit» («Al Mawt ‘Amalon Shaq» 2015)
Gunnar Barbarotti: kriminalbetjent i Kymlinge, hovedperson i 5 romaner av Håkan Nesser
Evert Bäckström: korrupt kriminalkommissarie og vulgær antihelt i Leif GW Perssons kriminalromaner

1 kommentar:

  1. Ha,ha...dikt med referanseliste. Bra dikt forøvrig. Prøver å si til meg selv at jeg ikke kjenner meg igjen.

    SvarSlett