Kategorier

torsdag 3. juni 2021

NRF og Audhumbla (omarbeidet versjon)

jeg kom forbi noen kyr
noen kjøttberg som vraltet av gårde
og gjorde stien om til gjørme
som slapp rukene sine hvor og når det passet dem
som rapte metan og feis så det svei i nesa
 
jeg så den nærmeste i øya
disse fjerne dyreøya
og lurte på hva hun så
hva hun tenkte
om hun tenkte
eller om hun bare var
slik hun alltid hadde vært
fra eldgammel tid
om det var visdom og fred i de blasse øya
eller bare drøv og gulp og fordøyelse
fram og tilbake gjennom alle de fire magene
før hun slapp ut enda ei ruke bak og mer metan foran
joda, jeg har hørt om ei ku som ikke gikk og la seg
fordi det lå en guttunge og sov ved siden av henne i den trange båsen
jeg har hørt om redde kyr og om kåte kyr om våren
om ei leder-ku som ble fornærma da bonden tok fra henne bjella
jeg har vært i bås-frie EU-fjøs
med klø-automater og datastyrte melkemaskiner
jeg har sett dem slenge seg ned på mjuke ku-madrasser
slik også jeg slenger meg ned foran TVen
så jeg skal ikke trekke for raske slutninger
tvil skal man alltid ha
både i den ene og den andre retningen

for det er kyr overalt i verden
og det er jo noe med denne melka
denne søte melka fra de svulmende jura
de fleste har nok med sine egne unger
men kua øser ut i overflod
kua tygger og tygger og melka flommer
kua stirrer inn i båsen eller veggen
eller inn i den store visdommen for alt jeg vet
kua lar oss hale og dra i spenene sine
viser oss veien til landet med ost, melk og fløte
og slipper enda ei ruke ned på betongen
som bonden kan gjødsle jorda si med
det er melk og møkk og metan
den evige drøvtygginga og de svulmende jura
fire spener og fire mager
øst og vest og nord og sør
og disse eldgamle øynene
Audhumbla selv
urkua som holdt Yme i live
og slikket Bure fram fra de saltdekte steinene
det er blodig biff og Freia melkesjokolade
og gullkalven også
om vi ikke passer oss

(gamleolsen.blogspot.com 2017 – omarbeidet versjon 2021)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar