restriksjonene
på det sosiale liv for tida fører jo til at man ser mer tv enn normalt, men det
hadde neppe kringkastingsledelsen tatt med i beregningen da de bestemte seg for
at de umerkelig og sakte skulle avvikle fredagskveldens høydepunkt,
hovedingrediensen i både min og fjernsynets egen barndom, fast post på tv-programmet
fra den 16. september 1960 for å være nøyaktig, det programmet vi alle ventet
på og som var grunnen til at vi lot tven bli stående på hele kvelden mens vi gjorde
oss ferdige med både ditt og datt, kronen på gullrekka, det mest konstante programmet
helt fra raymond burrs dager, detektimen med andre ord, med colombo og derrick
og helgenen og kojak og poirot og miss marple og foyle og morse og lewis og utallige
andre helter som tok følge med oss opp gjennom årene, mens alle hendelsene i
livet fant sted, ungdom og oppvekst, opprør og diverse debuter, 1968 og fødsler
og død og flytting og studier og jobb og karriere, lenge før almås og dyrhaug,
for ikke å snakke om lindmo, så var detektimen der, hver bidige fredagskveld, og
presenterte løsningen på en utrolig komplisert kriminalgåte slik at vi sovnet
inn med illusjonen om at alt går bra til slutt (gjerne med litt egri bikaver i
kroppen)
er
det den illusjonen som er borte, at det går bra til slutt, er det derfor de
feider ut detektimen, fordi de ikke tror det går bra til slutt lenger, de sier
det ikke høyt, men stadig oftere lar de bare være å sende noen fredagskrim i
det hele tatt, umerkelig prøver de å avvikle denne livsgnisten på senfredagskvelden,
tv-ukas clou for mange av oss, og jeg merker jeg ikke gidder å protestere en
gang, «å gå over til noe annet» er jo det nye, vår nye livsbetingelse, jeg bare
slår av eller finner en serie på netflix i stedet, jeg gidder i alle fall ikke
å se flere tullesportsprogrammer med fordums idrettskjendiser som lengter etter
rampelyset og hjerteinfarkt, nei da heller en gammel james bond, crocodile dundee,
en fotballkamp fra bunnen av obosligaen eller en lewis-reprise på vox
du
påstår sikkert at jeg begynner å bli gammel, og det gjør jeg jo, men jeg dunker
med stokken min hardt i golvet og påstår at det ikke bare er derfor jeg får en
følelse av ustadighet, at vi går fra det varige til det ubestandige, at å «gå-over-til»
blir mønsteret som stadig går fortere og fortere og at det blir stadig mer
vanskelig å kjenne sin egen barndom igjen i sine barns eller barnbarns barndom,
jeg var tretten i sekstifem og hadde fått meg egen platespiller på rommet og
måtte jo ha ei plate også og rubber soul var den hotteste, den var annerledes
enn a hard day’s night så det tok litt tid å gli inn i den, husker jeg, men det
hadde jeg jo god tid til den gangen, jeg satt på rommet mitt med det trehvite granpanelet,
hørte på crying in the rain på ti i skuddet og gjorde meg kjent med drive my
car og michelle og etter hvert også til alle de andre lpene jeg kjøpte ettersom
åra gikk, snooks eaglin, pentangle, peter, paul and mary, elvis costello, vømmøl,
vivaldi og bach, jeg hadde en hel bunke, eller en rekke, rettere sagt, lpene
skulle jo helst stå og ikke ligge, og slik skulle de stå i all framtid, trodde
jeg, så vi kjøpte oss dyre, fine stereoanlegg med svære høyttalere for vi skulle
ikke gå over til noe annet, for selv om kassettene kom så gikk vi ikke over til
kassetter, kassettene var bare en slags nødproviant til bruk i bilen og på
stranda, det var lper som gjaldt, helt fram til nittennitti faktisk, da først var
det slutt, da først gikk vi over til cder, og det var det jeg ville frem til,
ikke til cdene, selv om vi trodde de skulle vare evig de også, i alle fall i femogtredve
år, men det gjorde de jo ikke
men akkurat da, da cdene kom, da begynte det for alvor, dette at
vi gikk over til noe annet, det begynte med at vi sa farvel til lp-platene etter
femogtredve år, siden ble det telefonene og lengdeløp på skøyter og einar
gerhardsen hadde vi for lengst tatt avskjed med, og med sort-hvitt-skjermene og
olof palme, verken tingene eller noe annet skulle vare evig, jeg hadde flere
hyller fulle av cder da vi begynte å strømme musikken fra internettet og satte
bort de digre høyttalerne, bar både platespillerne, cdspillerne og videospillerne
opp på loftet sammen med alle andre slags dingser, maskiner og utrangerte
datamaskiner, vi solgte dem ikke på FINN den gangen, nå selger vi jo alt på
FINN, det er slik vi kan gå over til noe annet hele tiden, til nye maskiner og duppeditter
og sofaer og garderobeskap og planker og feriemål og ektefeller, vi går så mye
over til noe annet at vi har sluttet å tenke på at vi går over til noe annet, det
er blitt en del av betingelsene, det er det som er å leve i tjuetjue og jeg vet
ikke om jeg har gitt opp eller gått over til noe annet eller hva jeg har gjort,
men jeg gidder ikke følge med lenger, setter ikke på musikk lenger heller, jeg
sitter i den gamle lenestolen fra femtitallet og har gått over til stillheten, leser
annie ernaux og gammal gardshistorie fra telemark og har hengt en halv
kokosnøtt opp i busken utenfor kjøkkenvinduet slik at jeg kan se blåmeisen komme
og nappe litt i nøtta og av og til en hel flokk med sidensvans og jeg tenker at
kjøkkenskapene begynner å bli litt slitne, de er tjue år gamle, men jeg er over
tre ganger så gammel og tenker ikke å gå over til noe annet på en stund, annet
enn til naboen for å høre om han ikke også tilfeldigvis skulle ha en gammel platespiller
stående på loftet eller kanskje en tandberg sølvsuper eller tape recorder