Kategorier

torsdag 29. august 2019

eff


effen strekker seg fra loftet
og langt ned i kjelleren, sa frøken frodig
og lente seg over oss
for å vise hvordan
vi skulle holde pennen

og selv om vi kjente puppen hennes i ryggen
eller kanskje nettopp derfor
så nikket vi frenetisk
og forsto veldig godt
hun hadde så jævlig dårlig ånde

men vi lærte effen
det gjorde vi
og den var god å ty til
der vi sto og frøys i friminuttene
frøys og feis og sa faen

vel, jeg sa ikke faen
må jeg innrømme
jeg var ikke tøff nok
til å ønske meg nappaskinnjakke
til konfirmasjonen heller

jeg kjøpte semska og hørte på beatles
de tøffe hadde nappa
og hørte på stones
de hadde mye lengre hår
og mange flere kviser

men jeg hveste noen effer
for meg selv
noen frustrerte slangelyder
for fengsel
flukt og frihet

og for felicia, selvfølgelig
og frida og fanny
og alle mjuke jenter
og det de hadde
som ikke vi hadde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar